Przy transakcjach dotyczących nieruchomości z rynku pierwotnego, przepisy zobowiązują dewelopera do zapewnienia Nabywcy ochrony prawnej na wypadek wad fizycznych nieruchomości. Jej obowiązkowym elementem jest 5-letnia rękojmia, która jednak nie musi być jedynym narzędziem, z którego Nabywca może skorzystać. Jako uzupełnienie ochrony w zakresie wad technicznych lokalu wielu deweloperów oferuje Nabywcom dodatkowe narzędzie w postaci gwarancji. … Continued
Gwarancja dewelopera co obejmuje i ile trwa?
Przy transakcjach dotyczących nieruchomości z rynku pierwotnego, przepisy zobowiązują dewelopera do zapewnienia Nabywcy ochrony prawnej na wypadek wad fizycznych nieruchomości. Jej obowiązkowym elementem jest 5-letnia rękojmia, która jednak nie musi być jedynym narzędziem, z którego Nabywca może skorzystać. Jako uzupełnienie ochrony w zakresie wad technicznych lokalu wielu deweloperów oferuje Nabywcom dodatkowe narzędzie w postaci gwarancji.
Zapis o tym dodatkowym narzędziu powinien znaleźć się w treści umowy deweloperskiej i zawierać informacje o okresie gwarancji, jej zakresie oraz ewentualnych ograniczeniach. Jeżeli okres gwarancji nie został sprecyzowany w umowie, przyjmuje się, że wynosi on dwa lata.
Gwarancja może mieć zastosowanie dla całości mieszkania, jego określonej części, lub obejmować wyłącznie wybrane elementy, które zostaną sprecyzowane w umowie.
Warto pamiętać, że ograniczenie gwarancji zazwyczaj dotyczy ingerencji w substancję budynku lub istniejące instalacje – zatem wszelkie przeróbki będą wiązały się z ryzykiem jej utraty. Również w sytuacji, kiedy prace wykończeniowe lokalu wykonywane są niezgodnie ze sztuką budowlaną oraz zasadami wiedzy technicznej lub jeżeli odbywają się one z zastosowaniem materiałów wykończeniowych lub budowlanych o nieprawidłowych właściwościach, ochrona gwarancyjna z dużym prawdopodobieństwem nie będzie miała zastosowania.
Jeżeli Nabywca chce uzyskać rekompensatę z tytułu ujawnienia się wad fizycznych lokalu lub doprowadzić do ich usunięcia na koszt dewelopera, sam może zdecydować, na które z dwóch dostępnych narzędzi chciałby się powołać.
Ponieważ gwarancja nie jest obowiązkowym środkiem ochrony i ma charakter dobrowolnego zobowiązania dewelopera, bez wątpienia zwiększa poczucie bezpieczeństwa Klienta co do stanu technicznego nieruchomości i świadczy o odpowiedzialności za przedmiot umowy, którą przyjmuje na siebie deweloper na wypadek ujawnienia się wad fizycznych lokalu.